איך יוצרים מוצר מאפס - תהליך עבודה עם לקוח

מאת אלינה לכמן

איך יוצרים מוצר מאפס - תהליך עבודה עם לקוחה

 

פירמה פוגשת המון מיזמים. חלקם מגיעים מגובשים עם רעיון, תוכנית, אולי אפילו כמה פתרונות בשרוול. אחרים אוהבים לתת לנו את מרחב העבודה ולאפשר לנו להציע רעיונות וכיוונים מחשבתיים משלנו. חלקם איפשהו באמצע. בכל המקרים, תהליך של גילוי מוצרי ויצירת מוצר מאפס הוא מרתק, מאתגר ושונה, גם אם העבודה היא באותו שדה סמנטי – תמיד יש נעלמים שונים במשוואה, ואנחנו מעריכים את זה.

 

מה הופך תהליך של גילוי מוצר למאתגר? קודם כל, נקודת ההתחלה. לרוב, גם אם כבר נאסף ידע מוקדם שאיתו מתניעים את הפרויקט וממש מצליחים לדמיין מסך או שניים, יש פער בין החזון להבנה של התמונה המלאה. לעיתים אין תמונה בכלל, אלא פיסות פאזל של חזון, מטרות, תוכנית בסיסית ורעב לחבר את הכל ביחד – כמו במקרה של לקוח שהגיע אלינו בשנה האחרונה, לתהליך של גילוי מוצרי מבוסס AI . זה הסיפור על התובנות שהפקנו מתהליך העבודה המשותף שלנו.

 

בשלב הראשון, חשוב לנו להתרכז בלקוחות ולהקשיב לו. מה הוא חולם? מה הוא מדמיין? עם מה הוא מתחיל? האם הוא יודע משהו על התחום אליו נכנס? מה האתגרים שנכונים לנו מבחינתו? איפה הוא רואה את עצמו בעוד חמש שנים? ואיך אנחנו עושים ביחד את הצעד הראשון ליעד? מיפינו את המידע לפי קטגוריות, סידרנו את הדברים על לוח ומכאן מתחילה עבודת מחקר יסודית על מוצרי ה-AI בשוק. אנחנו סוקרים מתחרים ישירים ועקיפים, מוצרים מקבילים בתחומים אחרים, לומדים על טרנדים וחדשנות בתחום שהוא בפני עצמו חדשנות, ומנסים למפות את הביקוש למוצר פורץ הדרך שלנו.

 

בשלב הבא, אחרי שהעמקנו בנושא, אנחנו מוכנים לסדנת גילוי מוצר עם הלקוח. מתודולוגיות העבודה שלנו כוללות כלים של Design Thinking - יצירה של פרסונות, מיפוי נקודות כאב וצרכים, מפות אמפתיה ויצירת מסעות משתמשים. את הסדנה אנחנו סוגרים בבריינסטורם פיצ'רים כדי לגרות את הדימיון ולנסות להיכנס לראש היצירתי של הצוות שלנו. דברים נפלאים עולים שם במרחב חופשי, ואנחנו לוקחים אותם איתנו הלאה.

 

לסיכום:

תהליך עבודה של יצירת מוצר מאפס כולל:

 

  • הבנת החזון של הלקוח - מה מטרות הפרויקט, מה הבסיס הטכנולוגי מאחורי המוצר, מהו היקף הפרויקט ומה האתגרים והאילוצים שמצפים לנו בדרך.
  • הרחבת הידע - נלמד יסודית את מרחב הבעיה, השוק והמתחרים. נסקור טרנדים וחדשנות בתחום, ונעלה תובנות לגבי אופי המוצר שלנו מתוכן. נמפה ביקוש ונערוך מחקר משתמשים פוטנציאליים צרכים ונקודות כאב.

  • סדנת מוצר עם הלקוח - נגדיר במשותף מה המטרות וה-KPIs של המוצר, אילו ערכים רלוונטים לו, מי הפרסונות המייצגות אותו, מה עשוים להיות הפתרונות האפשריים באמצעות בריינסטורם אישי ומשותף, ונמפה אילו הזדמנויות נרצה לנצל.

  • UX קונספט – ניישם את התובנות שלמדנו מתוך מיפוי מסעות המשתמשים, בניית הפלואו של המוצר והגדרת את ארכיטקטורת המידע, בקונספט UX. נציע פתרון חדשני ויצירתי, שישלב בתוכו חוויית שימוש חדשה ומרעננת, אחרת ממה שכבר קיים כדי לגוון לקהלים הספציפיים שלנו. נקפיד לתת ביטוי לערכי המוצר אותם הגדרנו ביחד. הפתרון הוא אפיון ממשקי שמייצג לרוב את הנתיב הקריטי של הפרויקט.

  • אפיון מלא - ניגש למלאכת יצירת מסכים בהתאם לקונספט שנבחר, נקפיד לחשוב על כל מקרי הקצה והמצבים שבהם המשתמש ייתקל ולתת פתרון לכל אחד מהם.

  • קונספט עיצובי ועיצוב מלא – נתחיל את תהליך העיצוב ממחקר רפרנסים רלוונטיים ונתבסס על כל התובנות שעלו בשלב המחקר. חווית המשתמשים ופניה מדוייקת לקהלים מושפעות מהעיצוב – למשל צעיר או מבוגר, טכנולוגי או לא, נישתי ובעל ידע מקדים או לא, כל אלה יראו וירגישו אחרת. ניצור שפה עיצובית משפת המותג או מאפס בהתאם ללקוח. אם שפת המותג כבר קיימת, ניישם את השפה של המותג על המוצר תוך בניית דיזיין סיסטם שתאפשר מצד אחד קונסיסטנטיות של הממשק, ומצד שני אבולוציה של המוצר.

  • עבודת פיתוח אג'ילית - תאפשר לנו להמשיך בעבודת האפיון והעיצוב ולא להמתין לסיים תהליכים כדי להתקדם לתהליכים אחרים. זה גם המפתח שישמור על גמישות מול צרכי הלקוח.

  • העבודה לא נגמרת כאן - נבצע בדיקות שמישות ואימות ההשערות שקיבלנו בשלב הקוסנפט במטרה לשפר ולחדד את המוצר ונזכור שתהליכי שיפור לא נגמרים לעולם.

עוד השראה